woensdag 23 september 2015

Boek van de week

Deze week ben ik begonnen met 'Boek van de week'. Mijn doel is om leerlingen kennis te laten maken met verschillende tekstsoorten, genres en auteurs. Elke week wordt een boek gepresenteerd op de schildersezel. Naast mijn schildersezel zien jullie mijn voorleesboek liggen. Dit heb ik bewust gedaan. De boeken die ik behandel en aanraad blijven zichtbaar. Onder het voorleesboek zien jullie een mapje liggen met andere tekstballonnen. Het is leuk om hierin wel te blijven variëren. In diezelfde map ligt een lijst met de weeknummers, titel van het boek en wie de 'Boek van de week' organiseert. Zo kunnen de kinderen en ik in de gaten houden wat er gepresenteerd wordt en wie wanneer aan de beurt is. Tussen het mapje en de schildersezel zien jullie stempelkaarten liggen. Die van mij ligt onder de schildersezel. Elke leerling heeft een stempelkaart. Op deze stempelkaart houdt het kind bij wat het heeft gelezen, hoe hij dit vond en de stempel als bewijs dat het boek uit is. Het kind gaat naar de leerkracht om te laten weten dat het boek uit is. Als leerkracht kan je dan leuke (!) vragen stellen. Wat vond je spannend? Zou je het boek aanraden? Wat vond je het leukste stukje? Etc. Geef de leerling een stempel als jij vindt dat de leerling het boek echt heeft gelezen. Wanneer de kaart vol is, krijgt de leerling een nieuwe. Maar die leerling komt ook op de lijst waar ik het net over had. De leerling mag een boek presenteren voor 'Boek van de week'! Dit zorgt ervoor dat jij dit niet iedere week hoeft te doen. Dit houdt namelijk in dat jij elke week een boek moet lezen. En we weten allemaal dat we het druk genoeg hebben, ondanks dat wij (in ieder geval ik) van lezen houden. 
Tip: zorg ervoor dat de stempelkaarten op een zichtbaar plekje liggen. Zo kunnen de kinderen bij elkaar kijken en nieuwe ideeën opdoen!

Ik moet mijn hoekje nog wat netter maken zoals jullie op de foto kunnen zien. Maar ik wilde de werkjes van afgelopen week en de poster van 'lezen en schrijven met Dolfje' nog even laten hangen!





Ik was niet tevreden over de opstelling (zie bovenstaande foto). Ik heb nu een plekje gecreëerd waar het boek meer opvalt en rust uitstraalt. Zoals je ziet heb ik ook een lijst opgehangen, namelijk 'Ik raad dit boek aan'. Kinderen schrijven door titels op waarvan zij vinden dat anderen die boeken ook moeten lezen!

1 opmerking:

  1. Leuk dat je mijn tekstballonnen uit het boek 'Een klas vol boekenwurmen' gebruikt. :-)

    www.klasvanjuflinda.nl

    BeantwoordenVerwijderen