Leesbevordering

Op www.leesmonitor.nl staat alles over leesbevordering. Je kan ook zien hoe Nederland scoort op het gebied van leesplezier (niet al te best).

Op https://www.pinterest.com/larissavrijburg/lezen/ zie je werkvormen die je kan inzetten voor leesbevordering. Ook zie je boeken die aan te raden zijn!

Werkvormen leesbevordering

  1. Pitchen. Elke leerling neemt zijn/haar lievelingsboek mee. Je maakt groepjes van ongeveer 4 à 5 leerlingen. Elke leerling krijgt 30 seconden de tijd om zijn/haar boek te promoten. Wanneer elke leerling is geweest wordt er per groepje een "winnaar" uitgekozen. De winnaar is niet de leerling maar het boek! De finale is klassikaal. De winnende boeken komen naar voren. Weer moeten de leerlingen binnen 30 seconden hun boek promoten. Uiteindelijk wordt er 1 boek gekozen. Dit boek is volgens de klas het leukste boek. Deze werkvorm kan je na een aantal weken weer herhalen.
  2. Leescircuit/mandjeslezen. Verdeel de klas in groepen. Elke groep heeft een bak met boeken. Denk aan bakken met gedichtenbundels, tijdschriften, kranten, informatieve boeken en leesboeken. Een groep heeft 1 week dezelfde bak. Op vrijdagmiddag/maandagochtend worden de bakken doorgedraaid. 
  3. Een boek voor jou. Leerlingen zoeken voor elkaar (in tweetallen) een boek uit de boekenkast/schoolbibliotheek. Vooraf praten zij 1 minuut met elkaar over de vraag welke boeken ieder graag leest (eventueel met behulp van de werkvorm ‘ping-pong’: twee kinderen zitten tegenover elkaar. De een vraagt, de ander antwoordt, de ander vraagt, de een antwoordt).
  4. Boekenshushi (beeld je een lopende band met boeken in die voor de leerlingen langs gaat). De leerlingen zitten in een kringachtige opstelling. Iedere leerling heeft een nieuw boek voor zich liggen. Op het signaal van de leerkracht krijgt iedereen 2 minuten om in het boek te lezen. Daarna wordt het boek doorgegeven naar de volgende leerling. Iedereen heeft nu weer een nieuw boek en leest daar opnieuw 2 minuten in. Weer doorgeven, weer lezen. Na 6 minuten heeft iedereen kennisgemaakt met 3 boeken. Is er een boek dat je helemaal wilt gaan lezen? Wie wil, kan het gekozen boek lenen.
  5. Neem een boek mee. Vertel er kort iets over en leg het boek neer op de boekenkast. Zie de foto hiernaast.
  6. Pak een boek uit de boekenkast die weinig wordt gelezen. Vertel iets over het boek en enthousiasmeer je leerlingen!
  7. Boekenbingo.
  8. Een boekenschrift. Wanneer de leerlingen het boek uit hebben schrijven ze in het boekenschrift. Hierin schrijven ze de schrijver/schrijfster, titel, cijfer en hun mening. Iedereen schrijft in dit schrift en kan dus naar elkaars meningen kijken. 
  9. Laat de leerlingen kussens meenemen voor het stillezen! Thuis lees je toch ook niet aan een tafel?
  10. Na elke boekbespreking maak je een kopie van de kaft van het gepresenteerde boek. Hang deze op in het klaslokaal. Wanneer een leerling ook dat boek heeft gelezen schrijft hij/zij zijn/haar naam op een klein papiertje + een beoordeling en plakt deze onder het boek.
  11. Stoelendans met boeken.
  12. Boekenkring. Een boekenkring lijkt op een boekbespreking, maar er is toch een verschil. Kinderen vinden het vaak eng om voor de klas te staan. Een kring zorgt ervoor dat het wat laagdrempeliger wordt. Het kind bereidt de kring zelf voor. Hij/zij is zelf de meester/juf! Het doel van de boekenkring is het promoten van boeken en niet de presentatievaardigheden van het kind! Op deze website vind je 25 werkvormen voor de boekenkring.
  13. Verhalenquiz. Kies een paar korte verhalen uit. Laat de leerlingen het verhaaltje lezen. Daarna leggen de leerlingen de tekst weg. Nu stel jij een paar vragen in de vorm van een quiz. Wie heeft er goed gelezen? 
  14. Theaterlezen. Teksten uit een musical/toneelstuk zorgen ervoor dat leerlingen leren met intonatie te lezen.
  15. Daten met boeken. Maak een lange rij van tafels. De leerlingen gaan tegenover elkaar zitten. Iedereen presenteert een boek binnen een paar seconden. Daarna schuiven de leerlingen door. De leerlingen noteren boeken waarmee zij willen "daten". 
  16. Creëer een leeshoek in je lokaal. Leg zitzakken/banken/kussens neer en hang poster van boeken op.
  17. Boekenwedstrijd. In de loop van het schooljaar houd je bij welke boeken er door de leerlingen worden gelezen. De 16 meest gelezen boeken staan op dat bord. Het is de bedoeling dat uiteindelijk een boek van het jaar gekozen wordt. In verschillende rondes kunnen de leerlingen stemmen op hun favorieten. Er strijden steeds twee boeken tegen elkaar.

Of neem eens een kijkje op mijn bord 'Lezen' op Pinterest: Volg het bord Lezen van Larissa op Pinterest.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen